• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

Ister

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
645
Mottagna reaktioner
308
Poäng
487
Släpper jag allt kommer man väl undan någon månad, men snart nog kommer indrivare knacka på dörren stup i kvarten. Brev dagligen i brevlådan och tillslut hamnar skulderna hos kronofogden och utmätning påbörjas?

Jag har någon typ av stolthet att jag inte vill berätta för min omgivning angående mina problem.
Vad är det för indrivare som kommer knacka på dörren stup i kvarten tänker Du?

Slutar Du betala dina skulder så kommer dom självfallet hamna hos KFM till slut, dom kan förvisso knacka på dörren om Du inte skriver under delgivningen, men innan dess vet jag inte vilka som skall knacka?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Vad är det för indrivare som kommer knacka på dörren stup i kvarten tänker Du?

Slutar Du betala dina skulder så kommer dom självfallet hamna hos KFM till slut, dom kan förvisso knacka på dörren om Du inte skriver under delgivningen, men innan dess vet jag inte vilka som skall knacka?
Har ingen erfarenhet av detta, du får gärna komma med något vettigt om du själv vet hur det går till.

Hur lång tid tar det från att man slutar betala till att man får skulderna hos kronofogden?

Får man betalningsanmärkning direkt kronkalle fått reda på skulderna?
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Hur lång tid tar det från att man slutar betala till att man får skulderna hos kronofogden?

Du måste förstå att det är människor som gör detta, och alla människor är olika. Det är helt OK att skicka en skuld till Kronofogden idag om den skulle ha varit betald igår. Det är också OK att vänta.

Jag har haft massor av skulder hos Kronofogden, och jag gissar att vissa skulder i alla fall har varit 3-4 år gamla när de har hamnat där. Så det är ett stort spann. Vanligen får du betala ganska mycket ränta på pengarna, så det är du som får betala mer om det tar längre tid (och den som du är skyldig pengar tjänar ofta på att dra ut på det).
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Någon annan person med tips hur man kan gå tillväga? Får som sagt inte nytt lån, kan inte förhandla ner mina nurvarande räntor, får inte beviljat skuldsanering.

Har inga betalningsanmärkningar
Får ekonomin precis att gå ihop

Varit sjukskriven hela året så nästa år när mina kreditupplysningar löper ut lär jag inte få nytt lån ändå för att min inkomst kommer vara lägre..

Känner mig fast..

Vissa skriver att jag ska släppa allt, men är det värt det?
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Någon annan person med tips hur man kan gå tillväga? Får som sagt inte nytt lån, kan inte förhandla ner mina nurvarande räntor, får inte beviljat skuldsanering.

Har inga betalningsanmärkningar
Får ekonomin precis att gå ihop

Varit sjukskriven hela året så nästa år när mina kreditupplysningar löper ut lär jag inte få nytt lån ändå för att min inkomst kommer vara lägre..

Känner mig fast..

Vissa skriver att jag ska släppa allt, men är det värt det?

Alla är olika. Personligen skulle jag aldrig släppa något så länge jag får det att gå ihop. För att bli av med känslan att man sitter fast, försök att hitta något annat att fokusera på. Hobby, träning, extrajobb eller studier sidan av. Vad som helst som kräver din uppmärksamhet. Åtminstone så jag resonerar.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Alla är olika. Personligen skulle jag aldrig släppa något så länge jag får det att gå ihop. För att bli av med känslan att man sitter fast, försök att hitta något annat att fokusera på. Hobby, träning, extrajobb eller studier sidan av. Vad som helst som kräver din uppmärksamhet. Åtminstone så jag resonerar.
Det är exakt vad jag gör, men i slutändan känns det hopplöst när skulderna inte minskar då räntan konstant höjs..

Efter man varit skuldsatt hela livet, med lån som bara ökar varje år kommer man till en punkt där det känns meningslöst.

I takt med att jag ökat i lön har mina lån ökat.. Har svårt att få upp lönen ytterligare.
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Det är exakt vad jag gör, men i slutändan känns det hopplöst när skulderna inte minskar då räntan konstant höjs..

Efter man varit skuldsatt hela livet, med lån som bara ökar varje år kommer man till en punkt där det känns meningslöst.

I takt med att jag ökat i lön har mina lån ökat.. Har svårt att få upp lönen ytterligare.

Säger inte vad du ska göra med skulderna. Vissa prioriterar eller resonerar annorlunda. Vet hur jag tänker. Ungefär i samma situation. Säger bara att du behöver något annat att fokusera på för att undvika "väggen" / depression etc. Där vill du inte hamna. Extraknäck, skriv högskoleprovet, sök skola (50/25%), hitta en billig hobby eller vad som helst.
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Någon annan person med tips hur man kan gå tillväga? Får som sagt inte nytt lån, kan inte förhandla ner mina nurvarande räntor, får inte beviljat skuldsanering.

Har inga betalningsanmärkningar
Får ekonomin precis att gå ihop

Varit sjukskriven hela året så nästa år när mina kreditupplysningar löper ut lär jag inte få nytt lån ändå för att min inkomst kommer vara lägre..

Känner mig fast..

Vissa skriver att jag ska släppa allt, men är det värt det?

Av kuriosa. Vilka skäl gav dem dig till nekande av skuldsanering?
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Säger inte vad du ska göra med skulderna. Vissa prioriterar eller resonerar annorlunda. Vet hur jag tänker. Ungefär i samma situation. Säger bara att du behöver något annat att fokusera på för att undvika "väggen" / depression etc. Där vill du inte hamna. Extraknäck, skriv högskoleprovet, sök skola (50/25%), hitta en billig hobby eller vad som helst.
Jo visst men i slutändan sitter man ju med sina höga lån med orimligt höga räntor som tickar. Det är ju det faktiska problemet, inte att jag har för lite att göra.

Spelar inte längre, men är fast med mina lån.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Va, är du helt säker på det? Hur tar jag reda på det, aldrig hört någon säga något om det innan? Hur ser jag om jag har betalningsanmärkning?

Ja har sökt 2 gånger totalt, blev nekad förra veckan igen för att mina skulder inte ligger hos kronofogden.
Släpp alla skulder så att dom ligger hos KFM och sök igen då. Släpper du skulderna nu och skickar in en ansökan via kommunens skuldrådgivare så hinner skulderna komma till KFM före du får godkänd/nekad ansökan. 5 månaders väntetid just nu på sanering. Man hamnar hos KFM efter 3-4 månader.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp